Kommunikationstjänst som möjliggör personlig vägledning på distans



Receptionisttjänst, experthjälp i varuhuset eller kanske turistinformation i gästhamnen. Oavsett vilken typ av vägledning som behövs kan Ricohs Virtual Communication PointTM skapa förutsättningar för ett visuellt, professionellt och personligt mottagande via en specialdesignad terminal.

Det finns platser som av olika anledningar är svåra att ha bemannade. Det kan bero på att det inte är ekonomiskt, men även att det inte finns behov att ha en person på plats hela tiden. Känns problemet igen? Då kan Ricohs Virtual Communication Point (VCP) vara precis rätt. 

Ricoh har tagit fram lösningen VCP, en svenskutvecklad produkt som nu lanseras i USA, Europa och flera andra länder. VCP hjälper dig att höja servicen för dina kunder och gäster. Den kan placeras i receptioner som inte har besökare hela tiden eller som avlastning till en väldigt upptagen reception. VCP fungerar även för personlig rådgivning kring produkter i ett varuhus. Eller varför inte överraska besökare i en galleria som inte förväntar sig personlig hjälp att hitta till rätt butik? Man kan tänka sig fler situationer där personlig kontakt på distans både förstärker servicen och förhöjer upplevelsen. Att tjänsten även är bra för ekonomin gör inte saken sämre.

Läs mer om hur Ricohs lösningar kan stärka din verksamhet.

Hur fungerar det i en reception? 

Du som besökare kommer till ett företag med en virtuell reception, går fram till VCP-terminalen och trycker på en stor och tydlig knapp. Då startar skärmen där du möts av ett vänligt ansikte att prata med som hjälper dig att kontakta rätt person och hitta till rätt plats. Receptionisten skriver ut en besöksbricka och ett dokument med matnyttig information, t.ex. en WiFi- kod eller en karta. Allt skrivs ut direkt ur terminalen där du står. 

Om vi går ”bakom kameran” har vi ett system med upp- kopplade receptionister som kan sitta precis var som helst och som även kan bemanna flera receptioner. De är utrustade med ett besökssystem eller annan information som behövs för att hjälpa kunden. När besökaren anmält sig får besöksmottagaren ett SMS om att en besökare väntar. Hen bekräftar genom att svara på SMS:et med ”OK” eller kanske ”Jag är lite sen, kommer strax”. Meddelandet går till besökaren samt till receptionisten som ser att någon är på väg. 

Smart ekonomi 

VCP är en enkel och ekonomisk lösning. Du kan välja att köpa tjänsten med bemanning eller använda egen personal. Du behöver inte göra någon investering i hårdvara; du köper en tjänst där hårdvaran ingår. Och månadskostnaden är en bråkdel av vad t.ex. en genomsnittlig receptionist kostar. 

I en varuhuskedja kan t.ex. specialisttjänster centraliseras för att bemanna och ge personlig service i flera butiker på distans. Förutom att man kan göra stora ekonomiska besparingar finns även fördelar med kompetens som är lätt tillgänglig för alla 

Bara fantasin sätter gränser 

Även i många andra miljöer finns behovet av personlig kontakt för att få vägledning eller information. Det kan röra sig om turistinformation, guidning från ett garage in i en arena eller för mottagande och vägbeskrivning i ett företagshotell. Som sagt… det är det bara fantasin som sätter gränserna.

Läs mer om Ricohs produkter och tjänster.

 Presenteras av

Ricohlogga

Fördelarna är flera 

• Omedelbar personlig kontakt 

• Ökad service och bättre ekonomi 

• Garanterad bemanning när du behöver det 

• Anpassningsbar lösning 

• Ingen investeringskostnad 

Läs mer på ricoh.se  


 

VCP-product 

Ricohs Virtual Communication Point™

(Visited 211 times, 1 visits today)


Tobias Berg

Redaktör