Molntjänster är kostnadseffektiva och smidiga



Vill du hantera IT-infrastrukturen inom ditt företag på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt? I sådana fall bör du titta närmare på molntjänster. Vi pratar med en expert på it- och datakonsultföretaget Embrasser som tipsar om hur du kan göra din molnresa.

Embrasser startades 2006 av Paolo Abarca med ambitionen att erbjuda konsulttjänster inom IT-infrastruktur, framförallt applikations- och servervirtualisering. I takt med att branschen och företaget växte skiftades fokus runt år 2010 till molntjänster och i dag hjälper Embrasser såväl små som större bolag under deras introduction to the cloud, eller molnresa.

Utöver att hjälpa till under själva uppstartsprocessen – när det gäller till exempel innehåll, prestanda, uppbyggnad och volym – handlar affärsidén om att göra kunderna till bättre användare av molntjänster. Molntjänster har vuxit lavinartat de senaste åren och används av både små och stora företag. De vanligaste argumenten som lyfts fram till fördel för konceptet är att det är smidigt och kostnadseffektivt för användaren. 

– Fördelen är att någon annan investerar tid och kompetens för att underhålla tjänsten och att du slipper investera i din egen infrastruktur och anställa egen personal som tar fram och underhåller denna. Dessutom är molntjänsten enkel att hålla koll på. Du når den ifrån överallt och ingen information går förlorad om datorerna går sönder,säger Miguel Abarca, medgrundare tillika marknads- och försäljningschef på it- och dataföretaget Embrasser.

Läs mer: Så sänker du IT-kostnaderna och ökar affärsnyttan med molntjänster.

När Embrasser hjälper kunder i uppstartsfasen av deras introduction to the cloud börjar man oftast med en klassificering av informationen och frågar: Vilken information ska primärt finnas i molnet? Handlar det om telefoni- och epostsystem eller mer avancerade applikationer? 

– Ett vanligt misstag som många gör är att de inte lägger tillräckligt mycket fokus på förberedelsefasen. Om man till exempel lägger ut e-postsystemet i molnet måste man anpassa säkerheten därefter och kanske se till att inte all information – till exempel vissa kundkontakter – sköts via e-post utan på annat sätt inom företaget, säger Miguel. 

Fördelen med molntjänster är att företaget inte behöver tillhandahålla en egen infrastruktur – detta sköter istället leverantörerna. Detta medföljer att rollen som IT-chef/ansvarig på det beställande företaget vanligen ser lite annorlunda ut. Med molntjänsterna handlar dennes uppgift mindre om att vara direkt ansvarig för infrastruktur och applikationer och mer om att vara beställare gentemot leverantörerna – någonting som Embrasser också utbildar personalen i. 

Embrasser hjälper sina kunder med att säkerställa att leverantörerna följer avtalet samt mätningar på hur personalen upplever molnet – allting för att beställaren ska få valuta för pengarna. Att beställa molnet av olika leverantörer kan verka enkelt, men själva verket är att många kunder ofta begår misstag vid själva kontraktskrivandet. Det är vanligt att företag väljer molnleverantör alldeles för godtroget.

– Leverantörerna är ofta ganska slipade och har ofta ett avtal som de använder och som man som beställare kanske tror är ok. Men efter ett tag kanske man står där och är missnöjd med molntjänsten på olika sätt, men då kanske inte detta täcks av eller tas upp i leverantörsavtalet. Ett klassiskt exempel är om man vill ta tillbaka informationen från molnet. Reglerar avtalet hur detta ska gå till, vad det kommer att kosta, vem som ska betala och i vilken formatering detta ska göras? Sådana frågor är väldigt viktiga, säger Miguel Abarca.

Läs mer: Så sänker du IT-kostnaderna och ökar affärsnyttan med molntjänster.

 Presenteras av

embr-logo

Embrasser fokuserar på datacenter och infrastruktur. Deras kunder får hjälp med frågor inom molntjänster, virtualisering, konsolidering, datacenter och datalagring. 

Konsulterna har mångårig erfarenhet inom sina respektive specialistområden. 

Samtliga konsulter är VMware-certifierade.

Läs mer om oss här:
www.embrasser.se

 

 


 

Miguel Abarca, marknads- och försäljningschef på Embrasser

Miguel Abarca, marknads- och försäljningschef på Embrasser

 
(Visited 101 times, 1 visits today)