Dataintrång för utpressning blir allt vanligare



Dataläckaget på otrohetssajten Ashley Madison har vållat debatt runtom i världen. När användarnas uppgifter offentliggjordes ledde det bland annat till att två begick självmord och att ett okänt antal utsattes för utpressning. Att hackare gör intrång på sajter och använder uppgifter för utpressning blir allt vanligare. Anders Nilsson, säkerhetsexpert på antivirusföretaget Eset, berättar om vad man ska tänka på för att minska risken att bli utsatt för hackare.

Det var i augusti i år som hackergruppen ”The Impact Team” lyckades ta sig in i kanadensiskbaserade otrohetssajten Ashley Madisons användaruppgifter. Inte långt därefter publicerades filer på nätet med bland annat namn, kontaktuppgifter, mejladresser, sökhistorik och kontokortsnummer till 32 miljoner medlemmar på sajten, som trodde att de kunde vara anonyma. 

Kritik riktades mot Ashley Madisons säkerhetsarbete och många av användarna vars uppgifter offentliggjordes lämnade in stämningsansökningar. Men för många var skadan redan skedd och följderna blev i somliga fall katastrofala. Tidningar har bland annat rapporterat om två självmord som senare kunde kopplas till dataintrånget, enligt polisen i Toronto. 

Uppdatera din säkerhet innan det är för sent!

Dessutom har många av användarna blivit föremål för utpressning. Användarna har mottagit mejl från utpressarna som krävt att pengar överförs via betalningsnätverket Bitcoin, för att inte deras närvaro på Ashley Madison och de känsliga uppgifterna ska offentliggöras för familj och vänner. Hur mycket pengar som redan har överförts är inte klarlagt. Fallet Ashley Madison kastar dock ljus på en fråga som blir mer och mer aktuell: den om säkerhet och skydd på nätet. 

– Att olika sajter blir hackade och att användaruppgifter sprids eller används i utpressningssyfte är vanligt och kommer bara att bli vanligare i framtiden. Det finns dessutom ett gigantiskt mörkertal. Många sajter och företag vet inte ens om at de är hackade. Det är svårt att veta detta när hackarna kanske får tag i någons inloggningsuppgifter och använder uppgifterna som utpressning, då håller de som blir föremål för utpressningen ofta tyst om det, säger Anders Nilsson, säkerhetsexpert på antivirusföretaget Eset och tillägger:

– Som företagare måste man vara medveten om att ens medarbetare kan drabbas av attacker och läckor och därefter utsättas för utpressning. Medarbetarna kan helt enkelt bli utpressade på jobbet för någonting som de gjort under sin fritid. Det behöver inte vara via otrohetssajter som Ashley Madison, utan kan handla om dejtingsidor generellt eller andra ställen som man kanske inte skyltar att man är med i.

Så kan Eset hjälpa dig att bli säkrare på nätet.

I dagens digitaliserade värld är det vanligt att den privata och yrkesmässiga sfären smälter samman. Inte minst genom att många använder sitt lösenord på jobbet i privata sammanhang, och vice versa. Ett vanligt exempel är ofta följande: Kanske tvingas du memorera ett långt och komplicerat lösenord till jobbkontot. Sedan går du in på en sajt på fritiden och märker att ditt vanliga privata lösenord är för enkelt. Då kommer du på att du istället kan använda jobblösenordet. 

– Men detta är riskabelt! Båda sajtens ägare liksom olika hackargrupper kan komma över uppgifterna. Rekommendationen är därför att ha ett separat lösenord för jobbet. Och det är framförallt viktigt att företagarna utbildar sina medarbetare och höjer medvetenhet kring de här frågorna, säger Anders Nilsson och fortsätter:

– Samtidigt gäller det att ha ett tillåtande företagsklimat där dina medarbetare vågar prata om det här fenomenet. Kanske är det så att någons privata mobil blir stulen, och att man i denna mobil hade lösenordet till jobbet. 

 Presenteras av

logo-eset

ESET levererar antivirus- och säkerhetsprogram till hem och företag av alla storlekar. 

ESETs lösningar är kända för låga prestandakrav och utmärkt detektion i kombination med mycket få falsklarm. 

Kontakta ESET för mer information.

www.eset.se


 

Anders Nilsson, säkerhetsexpert på antivirusföretaget Eset.

Anders Nilsson, säkerhetsexpert på antivirusföretaget Eset.

 

(Visited 211 times, 1 visits today)