Omoderna affärssystem kostar svenska e-handelsföretag miljontals kronor varje år. Därför byter nu allt fler företag till nya affärssystem, som automatisk samordnar både fysiska butiker, lager och webbshoppar.
För att kunna konkurrera på dagens marknad måste företag komplettera sina fysiska butiker med e-handel. Dock stöter många på problem när deras gamla affärssystem helt plötsligt ska hantera en ny digital verklighet.
– Företagen kanske tidigare varit fokuserade kring stora butikskedjor eller grossistverksamhet och har då affärssystem och IT-system anpassade till det. Sedan har man sysslat med e-handel vid sidan om och kanske skaffat ett särskilt e-handelslager. Då får man inte ihop de här systemen, berättar Lennart Söderberg vd på Perfect IT.
Att ha skilda system innebär enligt Lennart Söderberg ofta stora och onödiga kostnader för företagen. Antingen genom dubbelarbete eller genom att man manuellt måste överföra information mellan systemen.
Ett annat vanligt problem är att de skilda affärssystemen leder till att man inte har ett uppdaterat lagersaldo. Detta kan påverka både kundnöjdheten och lönsamheten negativt eftersom en kund som beställer en vara online, och sedan inte kan få den levererad, sällan återvänder.
Läs mer: Molnbaserat affärssystem låter dig fokusera på verksamheten
Nytt affärssystem sparar miljoner
För att lösa de här problemen har Perfect IT tagit fram det molnbaserade affärssystemet BeX Online. Ambitionen har varit att skapa ett standardsystem som samordnar företagens handel till en kanal.
Genom att sudda ut gränserna mellan den digitala och den fysiska butiken kan man på så vis både sänka de administrativa kostnaderna och samtidigt underlätta för kunderna.
– Man får ett bassystem som gör att man bara behöver lägga upp artiklar en gång, kan göra inköpsorder till samma ställe och har samma lagersaldo tillgängliga i flera kanaler. Det gör också att kunder enkelt kan gå in och göra returer av varor man köpt på nätet i en fysisk butik. De kan beställa varor i butik och få dem hemlevererade via e-handelslagret. Du kan också köpa ett presentkort i en fysisk butik och sedan betala med det på nätet, säger Lennart Söderberg.
BeX Online har nu funnits i fem år och på Perfect IT märker man ett stort intresse från företag som insett att det finns stora pengar att tjäna och spara, genom att samordna sin digitala och fysiska butik.
– Det handlar om miljontals kronor för företagen. Speciellt om man kan undvika en besvärlig hantering kring returer när man levererar fel varor. Det är också en stor kostnad, säger Lennart Söderberg.
Läs mer: Så ökar du försäljningen och minskar kostnaderna med BeX Online.
Standardisering underlättar
Eftersom BeX Online är ett standardiserat system får användarna också en kortare uppstartstid och kontinuerliga uppdateringar utan extra kostnad, istället för att behöva betala dyrt för uppgraderingar av en skräddarsydd lösning.
– Det är ofta stora projekt som kan kosta flera hundra tusen eller miljoner kronor för varje uppgradering beroende på företagets storlek, säger Lennart Söderberg och fortsätter:
– Företagen får nöjdare kunder eftersom de har rätt data och rätt lager i systemet och de är själva nöjda eftersom det är snabbt och enkelt att komma igång. Vi pratar om veckor för att komma igång istället för månader eller år som det kan vara med traditionella system.
Presenteras av
BeX® är ett registrerat varumärke för kassa- och affärsystemslösningar från Perfect It
BeX® består av:
• BeX® Online. Äkta webbaserat affärssystem som erbjuds som en internettjänst. BeX® Online är utvecklat för handelsverksamhet i flera kanaler sk Omni-channel
• BeX® Retail. Komplett kassasystem med avancerade onlinefunktioner för order, lager, värdebevis, kundklubb m m.
• BeX® e-handel b2b. Weborderportal för kunder, säljare, agenter m. fl.
Läs mer på:
www.perfectit.se