”Vi har bara sett början av den mobila revolutionen”, säger Christopher Krokstedt som är ansvarig för Dustins mobilitetssatsning.
Mobilitet innebär att intäkterna ökar, men det genererar också en ny typ av kostnader som behöver hanteras av företagen. Kostnaden för mobiltelefoner och abonnemang har redan flyttats över till IT-budgeten i de flesta organisationer, men det är inte alla kostnader som syns.
”Det finns dolda kostnader som man kan komma åt genom att ha en enhetlig mobilpark och färdiga reservenheter i en Servicepool. Det är både dyrt och störande att låta de anställda eller IT-avdelningen hantera frågor om hur man ställer in sin e-mail. Vi levererar istället förkonfigurerade enheter med rätt inställningar för både e-post och säkerhet”, säger Christopher Krokstedt.
Mobilitet som tjänst
Många kunder har problem med att hålla ordning på livslängd, borttappade låneenheter och att få alla att använda kodlås. Med hjälp av sin logistikapparat har Dustin skapat ett Mobility-as-a Service-koncept för en enkel hantering med förkonfigurerade enheter som inte lastar ner kundens organisation. Kunden betalar per användare och månad.
”Dagens Smartphones ger access till e-post, företagets filer och annan känslig information, men det finns smidiga säkerhetslösningar som möter kraven från IT utan att begränsa användaren. Vi har skapat marknadens vassaste mobilitetskoncept som både svarar upp mot finanschefens krav på kostnadseffektivitet och IT-avdelningens krav på säkerhet, men utan att kompromissa på användarupplevelsen.”
Konsumentappar tar företagsmark
Mobilitetstrenden driver utvecklingen i riktning mot mer användarvänliga appar, och konsumenttjänsterna kryper in på företagsmarknaden. Vanliga appar som Evernote, Dropbox och Skype har redan lanserats i företagsversioner.
”Genom att bygga på funktioner för central administration och säkerhet kan apparna numera fungera även i en företagsmiljö. Här är det absolut värt att hålla koll då mycket som kommer är billigare och bättre än dagens alternativ.”
Här finns lönsamheten
Även om säkerhet och kostnader ofta står i fokus finns den riktigt stora potentialen på intäktssidan. Kapaciteten som ryms inom dagens mobila enheter gör att många kundproblem kan få en ny lösning.
”Idag använder många mobila enheter för att leverera sina tjänster och vi ser också att nya spännande tjänster växer fram med tekniken. Vi har exempelvis en kund som har utvecklat en lösning som erbjuder tolk via platta. En riktigt smart lösning som sparar både leverantörens tid och kundens pengar.”
”Oavsett om det gäller lösningar för tolkning, bokning av mötesrum eller att öppna kodlås med hjälp av mobilen vill vi vara med och driva våra kunders verksamhet framåt med hjälp av mobilitet. Genom att vi tar med oss mycket erfarenhet från olika branscher kan vi korsbefrukta olika idéer och hjälpa våra kunder att tänka ut nya kreativa lösningar.”
Har du funderingar runt Mobilitet? Klicka här för ytterligare information från Dustin.
Dustin är Nordens ledande återförsäljare av IT och hemelektronik. Sedan starten 1984 har vi vuxit till en koncern med fler än 1000 engagerade medarbetare i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Idag omsätter vi 6 miljarder kronor och erbjuder omkring 200 000 produkter med tillhörande tjänster via webben och vår katalog.
Har du funderingar runt Mobilitet?
Dustins Mobility-team kontaktar dig gärna.