Investera smart inför framtiden



Office IT-Partner har tagit fram en analysmetod som hjälper kunderna att göra smartare och mer effektiva IT-investeringar. Tack vare metoden ger man företagen förutsättningarna för att utveckla och underhålla en IT-miljö som klarar framtida krav och konkurrens.

Arbetet med att jobba fram analysmetoden, som just kallas strategiskt partnerskap, har pågått i över ett år. Berndt Abrahamsson har lett arbetet och sedan en tid tillbaka har Office IT-Partner börjat presentera projekt- modellen för kunderna.

Varför har ni tagit fram det här verktyget?

– Vi insåg att vi var tvungna att ta fram ett gemensamt budskap inom kedjan mot våra kunder för att berätta hur Office IT-Partner kan hjälpa kunderna mer på djupet, förklarar Berndt Abrahamsson och fortsätter:

– Det som är viktigt med det strategiska partnerskapet är att vi väljer att diskutera direkt med ledningen i stället för med IT- avdelningen. Anledningen till det är att den här metoden handlar om hitta de lösningar som ger en lönsam investering och samtidigt bygga framtidsvisioner för hela företaget, inte enbart utifrån ett IT-perspektiv, säger han.

Verktyget bygger i grunden på en effektanalys av ett företags IT-miljö där Office IT- Partner besöker verksamheten och gör djup- intervjuer med personal, ledning och övriga parter som bör ingå i analysarbetet. Genom frågebatteriet hittar Office IT-Partner de röda trådar inom företagets infrastruktur för IT som behöver förändras eller effektiviseras. För varje roll inom företaget tar Office IT- Partner fram särskilt anpassade frågor.

– Under intervjuerna växer bilden fram över vilka insatser som bör göras och tillsammans med företagets ledning sätter vi oss sedan ner och prioriterar dem, säger Berndt Abrahamsson.

Vilka åtgärder som träder fram genom effektanalysen kan vara av spridda karaktärer. Det kan handla om att delar av personalen behöver surfplattor i stället för bärbara datorer för att bli ännu effektivare när de är ute och jobbar på fältet. En annan åtgärd kan vara att fokusera på att få ner antalet vabbdagar. Resultatet i det fallet kan bli att ett program för videokonferenser installeras på företagets datorer, vilket öppnar upp för vabbande föräldrar att kunna delta i arbetet trots att de är hemma med sjukt barn.

Det kan också handla om ta fram en strategi för hur företaget ska förhålla sig till och använda sig av sociala medier.

”Under intervjuerna växer bilden fram över vilka insatser som bör göras.”

Vad har ni fått för reaktion från de kunder som ni presenterat upplägget för?

– Den har varit mycket positiv. En kund ville direkt få en prislapp på effektanalysen för att kunna starta arbetet så snart som möjligt, berättar Berndt. Nästan alla ser värdet i det här direkt.

Kunden kan själv välja hur de vill lägga upp planen för effektanalysen. Det finns också olika nivåer av den att välja på, en light-variant eller en komplett version.

Vilka är framgångsfaktorerna för att lyckas med projektet?

– Ledningen måste vara med på tåget och de måste informera personalen om att detta är på gång och vad som är syftet med analysen. Om man inte gör det så kommer resultatet inte att bli tillfredsställande, säger Berndt.

 

office-it-partner-logo

Vi på Office IT-Partner står för engagemang, kunskap, erfarenhet och certifierad specialistkompetens, vi vill skapa ett mervärde för våra kunder.

Det viktigaste för oss är att förstå vad du som kund behöver och med våra IT-lösningar når du dina verksamhetsmål.

Vi är 400 medarbetare och finns på 35 orter. Du kan läsa mer om våra kontor och hitta den Partner som ligger närmast dig på vår ”hemsida…”

Vill du lära dig mer om hur du kan göra lönsamma IT-investeringar?
Ladda ner vår guide genom att klicka här…

(Visited 112 times, 1 visits today)